informatie & inspiratie

Van flirt naar echte verkering

Wilma Smilde

Hoofd educatie bij Toneelgroep Amsterdam.

Ruim achttien jaar werk ik met veel plezier en gedrevenheid op de afdeling educatie van Toneelgroep Amsterdam. De eerste tien jaar verzorgden wij vooral veel korte projecten; scholieren volgden workshops van twee uur voorafgaand aan de voorstellingen. Sinds 2002 is dit aan het veranderen. Was het eerst een flirt, een kortstondige relatie, nu kwam de behoefte aan een duurzame relatie. Met welke Amsterdamse middelbare scholen zou het klikken? Daten met de schoolleiding en kunstcoördinator leidde in 2002  tot twee langdurige relaties.
 
Balans
Jaarlijks maken we in een gesprek de balans op en verkennen we het vervolg van onze relatie. Zo zag het er vorig jaar naar uit dat een intensieve relatie van acht jaar met een van de eerste partnerscholen op een breuk zou uitlopen. De conrector startte het gesprek met een groot nee; onze wegen zouden scheiden. Te weinig scholieren deden nog mee aan de jaarlijkse juniorproductie.
Wat sentimenteel besefte ik dat onze gezamenlijke geschiedenis zou eindigen. In die afgelopen acht jaar bedachten we met deze gekleurde school een traject voor klas drie tot en met zes. We pionierden en verzonnen een dag voor derde-klassers: zij waren te gast in de schouwburg en al mijn tachtig collega’s waren betrokken als gastheer, verteller of trainer.
We maakten op hun verzoek een schoolvoorstelling, die leidde tot de eerste juniorproductie waarin vijftig scholieren hun Othello Junior speelden op het grote schouwburgtoneel. De scholieren speelden met een acteur en ontwierpen affiches tijdens het vak beeldende vorming. Wij leverden maatwerk rond onze voorstellingen in deze exclusieve relatie.
 
Wederzijdse belangen
Op dat moment stelde ik me de vraag: wat zijn onze wederzijdse belangen? Ik ging terug naar de missie die in mij leeft: ik wil graag (jonge) mensen de kans geven zich te ontwikkelen tot complete, vrije mensen in deze maatschappij. Stel je voor: bij een baby is alles aanwezig, hij kan nog alle talen leren, hij heeft een absoluut gehoor. Als we dit kleine wezentje, het kind, deze jongere kansen geven, in het onderwijs, de opvoeding en in de kunst en cultuur, dan kan hij zijn talenten ontdekken en ontwikkelen. Op zulke momenten besef ik dat ik hier een bijdrage in kan leveren. Wat is er mooier…? Waar kan theater iets opleveren voor de school, waar past het in het curriculum?
Al pratend kwam ik met de conrector op het fenomeen werkweek. Theatervoorstellingen maken is teamwork. Zoals in een sportteam, waar iedereen zijn eigen positie heeft en je aan het begin van de wedstrijd niet weet wat de uitslag zal zijn, is dit ook zo bij het maken van een theaterproductie. We raakten enthousiast en werkten dit idee verder uit.
 
Succeservaring
Een team van Toneelgroep Amsterdam, bestaande uit twee regisseurs en een productieleider, zou het voortouw nemen en met het docententeam van de school de scholieren begeleiden bij het maken van een mini-voorstelling. Als de leerlingen zouden starten buiten de school op een kampeerboerderij, konden ze de laatste twee dagen in de schouwburg werken. En zo geschiedde… Een nieuw idee was geboren.
September 2011: zestig scholieren die elkaar nauwelijks kenden, lieten in onze studio het beste van henzelf zien in hun eigen Vrek Junior. Van losse individuen werden ze één groep. Ze toonden trots hun voorstelling aan ouders en bekenden. Ze zagen enkele weken daarna De Vrek van Toneelgroep Amsterdam en praatten na met onze acteurs.
Die succeservaring nemen zij mee en wij ook. Het gesprek met de conrector resulteerde in een JA door te zoeken naar wat het theater en onderwijs bindt. Of het nu een flirt of verkering is, wij blijven kijken naar hoe inspirerend wij kunnen zijn in de relatie met ondertussen zeven middelbare scholen in 2011.

andere artikelen

Over de toekomst van theater en CKV

Cock Dieleman - in 'Waarom theatereducatie?'

Opstoken

Els van Strien - in 'Hoe pak ik het aan?'

Van flirt naar echte verkering

Wilma Smilde - in 'Hoe kan ik samenwerken?'

Een mooie theaterervaring voor iedereen

Anoek Jentjens - in 'Naar het theater?'

Samenwerking in Den Haag: De Toneelalliantie

Redactie - in 'Hoe kan ik samenwerken?'

Lekker belangrijk!

Brechtje Zwaneveld - in 'Waarom theatereducatie?'

Deel dit op