informatie & inspiratie

Een mooie theaterervaring voor iedereen

Anoek Jentjens

Medewerker publiekswerving, specialisatie educatie, bij de Stadsschouwburg Utrecht

Jaarlijks presenteert de Stadsschouwburg Utrecht ongeveer 550 verschillende producties en ontvangt zo’n 10.000 middelbare scholieren van 12 tot 18 jaar. Het is een bewuste keuze van de schouwburg om die doelgroep kennis te laten maken met theater; dit wordt onder andere gestimuleerd door een speciaal scholierentarief. Om die kennismaking gladjes te laten verlopen is een extra inspanning nodig. Van de schouwburg, de theatergezelschappen, de docenten én, niet in de laatste plaats, van de scholieren zelf.
 
Not amused
De meeste voorstellingen zijn ‘slechts’ een of twee avonden in Utrecht te zien. Er zitten dus regelmatig grote groepen scholieren in de zaal. Theatergezelschappen zijn daar niet altijd even blij mee. Ze stellen voorwaarden aan het bezoek door scholieren. Denk bijvoorbeeld aan een beperking van de grootte van de groep, een maximaal percentage afgestemd op de zaalcapaciteit, speciale plaatsing in de zaal of het verplicht afnemen van een educatief programma. De schouwburg ondertekent die voorwaarden niet. Niet omdat ze onzinnig zouden zijn, maar omdat de schouwburg er voor iedereen is: ook voor scholieren en hun docenten. De schouwburg realiseert zich dat bezoek van grote groepen scholieren bij voorstellingen een spannende aangelegenheid is. Daarom is communicatie en samenwerking tussen de verschillende partijen van belang.
 
Een goede voorbereiding het halve werk
Niet alleen het theater en het gezelschap zullen aan voorbereiding moeten doen om scholieren te ontvangen, ook de onderwijsinstelling. Bereid de voorstelling inhoudelijk voor in de les. Besteed ook aandacht aan vragen als: Waar wil de regisseur naar toe met deze bewerking? Alleen kennis van bijvoorbeeld het originele klassieke verhaal is vaak niet genoeg. Laat leerlingen zelf aan de slag gaan met het stuk. Educatieve workshops van gezelschappen zijn daar vaak op gericht. Het is een meerwaarde voor de beleving van de voorstelling. Kom met de leerlingen vooraf naar het theater. Kijk in de zaal, achter het toneel. Speel als theater op de voorbereiding in door de scholen rond te leiden achter de schermen.
 
Een voorstelling kan inhoudelijk goed zijn voorbereid maar de praktische voorbereiding is minstens zo belangrijk. Afhankelijk van de theaterervaring van scholieren. Maak afspraken over die praktische zaken met de leerlingen: Hoe laat zijn we in de schouwburg? Hoe lang duurt de voorstelling? Is er een pauze? Waar zitten we in de zaal. Waar verzamelen we? Kunnen we nog naar de WC tijdens de voorstelling? Mogen we nog naar binnen als we te laat zijn? Wat zijn de theaterregels? Deze vragen komen vaak nog te weinig aan de orde.
 
En waar kunnen de gezelschappen en theaters zich extra inspannen in de voorbereiding? Docenten reserveren vaak kaarten zodra dat mogelijk is. Eind mei of begin juni. Gezelschappen hebben dan meestal nog geen educatief programma bij reizende voorstellingen. Een theater kan een dergelijk programma dan niet aanprijzen. Dat is jammer. Zorg daarom als gezelschap dat er iets bekend is over het programma bij de theaters vanaf de start van de verkoop.
En geef als theater aan wat je verwacht van onderwijsinstellingen. Informeer ze over de voorstellingen. Geef leerlingen mooie plaatsen in de zaal. En blijf met elkaar communiceren over de groepen die er in de voorstellingen zitten. Ook met het personeel van het theater.
 
Mooie theaterervaring
Waarom deze voorbereidingen? Omdat de schouwburg ervan uitgaat dat iemand die meer weet over theaterbezoek, intenser van een voorstelling geniet. Omdat goede voorbereiding ongewenst groepsgedrag naar de achtergrond verdringt. Daardoor geven we alle partijen, jongeren, docenten, gezelschappen, schouwburgpersoneel en overige bezoekers een mooie theaterervaring mee. En dat is wat we willen.

andere artikelen

Over de toekomst van theater en CKV

Cock Dieleman - in 'Waarom theatereducatie?'

Opstoken

Els van Strien - in 'Hoe pak ik het aan?'

Van flirt naar echte verkering

Wilma Smilde - in 'Hoe kan ik samenwerken?'

Een mooie theaterervaring voor iedereen

Anoek Jentjens - in 'Naar het theater?'

Samenwerking in Den Haag: De Toneelalliantie

Redactie - in 'Hoe kan ik samenwerken?'

Lekker belangrijk!

Brechtje Zwaneveld - in 'Waarom theatereducatie?'

Deel dit op