uitgelicht

Het ernstige combineren met humor

Maya van As

Maya van As is studente journalistiek aan de Hogeschool Utrecht en schrijft onder andere voor Deadline, het cultureel persbureau voor jongeren

De voorstelling die het O.T. Theater sowieso nog gaat maken, is De denker en andere verhalen. Deze educatievoorstelling wordt gespeeld door Hok Tan en Rienus Krul op de scholen zelf in plaats van in het O.T. pand. Een interview met hoofd educatie en regisseur Els van der Jagt.

Waar gaat de voorstelling over?
Het is een voorstelling geïnspireerd op de verhalen van Armando. Een violist, kunstenaar en schrijver die mij al jaren in de ban houdt. Ik heb drie verhalen uit zijn boek Sprookjes en drie verhalen uit De prinses met de dikke bips genomen. Tussendoor heb ik teksten gebruikt uit zijn boek Mensenpraat. In dat boek heeft Armando onbeduidende gesprekken die hij op straat heeft gehoord, genoteerd. Hij schrijft altijd vanuit zijn fascinatie voor mensen. Hij geeft doodgewone situaties een absurdistische draai waardoor het humoristisch werkt. Misschien vind ik dat zo leuk aan zijn werk. Het ernstige aan het leven combineren met humor. Hij toont op die manier een spiegel aan de mens. Met De denker en andere verhalen hebben wij die spiegel vertaald naar het theater en hopen we dat het net zo werkt. 
 
Met deze voorstelling spelen jullie voor het eerst op scholen. Hoe pakken jullie dat aan?
De ogenschijnlijk nette heren in pak die de voorstelling spelen, komen de school binnen. Ze zijn een vreemde eend in de bijt en dat zorgt voor nieuwsgierigheid van de leerlingen. Wie zijn dat en wat komen ze hier doen? Ze doen eerst mee in de dagelijkse routine van de school en dat loopt uiteindelijk naadloos over in de voorstelling, die gaat over hoe mensen met elkaar communiceren. Wanneer wordt er een gesprek gevoerd en wanneer wordt er slechts gepraat? De twee personages vertellen verhalen die op het eerste gezicht heel alledaags lijken, maar vervolgens de absurditeit in getrokken worden. Het zijn uiteindelijk een soort sprookjes die geen sprookjes zijn. Zo vormt zich die spiegel. Door afstand te doen van de werkelijkheid, kun je als publiek na gaan denken over wat er wordt gezegd en wat daar eigenlijk mee wordt bedoeld. 
 
Hoe hoopt u dat mensen de voorstelling uit komen?
Daar heb je natuurlijk nooit invloed op, maar na afloop van de voorstelling wordt er met de leerlingen een workshop gedaan over communicatie. Welke woorden gebruik je om te spreken en worden die ook altijd zo begrepen. Hoe kun je spelen met taal, hoe kun je indruk maken op iemand of op een situatie? En hoe kun je vervolgens zelf goed functioneren los van omstandigheden en gevoelens? Met als doel dat leerlingen zich bewuster gaan bezighouden met hun gedrag en het gedrag van anderen; voelen wat ze zeggen en hoe ze met iemand praten.

uitgelicht

Trollenjong

Het Filiaal

voor aanbieders

Promoot je aanbod via Theatereducatie.nl en bereik direct scholen in heel Nederland.
 
voeg je aanbod toe

Deel dit op