uitgelicht

Boekrecensie

Redactie

De redactie van Theatereducatie.nl is bereikbaar via Info@TheaterEducatie.nl

Over de vraag hoe je theater maakt zijn boekenkasten volgeschreven. Maar nog niet eerder door theatergroep MAX., die met 'Eerste Hulp bij theater' een eigenwijs zelfhulpboek voor leerkrachten presenteert.

Recensie door Anita Twaalfhoven in Trouw, 7 december 2011

"Theater maken op school gaat dijkwijls over het kopen van een script en het verdelen van de rollen. De kinderen met acteertalent krijgen de grootste rollen, de rest is boom". Maar dit boek pakt het anders aan. Iedereen kan meespelen en de leerkracht krijgt de bril van een kunstenaar op de neus.
Wie het leest in de hoop vaste regels te vinden voor het maken van de jaarlijkse schoolmusical komt bedrogen uit. Het gaat vooral over lef en fantasie: je eigen dromen, ideeën of gekke ingevingen durven volgen. Met als motto: iedereen is een kunstenaar in het diepst van zijn gedachten.

Artistiek leidster Moniek Merkx en educatief medewerkster Dorien Folkers wijden samen met schrijfster Jowi Schmitz de lezer in hun manier van theater maken in. MAX., gevestigd in Rotterdam, maakt montagetheater en is daarin zeer bedreven. De voorstellingen zijn een collage van losse scènes die tóch als een puzzel in elkaar passen. Tekst, muziek, beelden en beweging zijn de ingrediënten en de regisseur is de kok die daarvan een theatrale maaltijd maakt.

'Eerste hulp bij theater' maakt dit werkproces toegankelijk voor iedereen die zelf theater wil maken. Het draait om vier stappen: denken, maken, verzamelen en monteren. De eerste twee stappen zijn helder, inspirerend en uitdagend beschreven. "Je kunt beginnen aan de keukentafel, in de koffiekamer, in bed of waar dan ook. Het gaat om nadenken, associëren en zoeken naar inspiratie". Een verhaal, een foto in de krant of een vaag gevoel dat je wel eens bekruipt, kunnen het begin van een theatervoorstelling zijn. Of loop eens door de lege ruimte waarin je gaat repeteren en laat je inspireren door de vraag: "Wat zou het raarste zijn wat hier kan gebeuren?" Ook een sprookje als 'Sneeuwwitje' is geen cliché, want zij kan gerust een rapper of een driepersoons personage zijn en plotseling uit het publiek opduiken, suggereert de schrijfster.

Maar hoe selecteer je nu precies de beste scène en monteer je die tot een boeiende voorstelling? Met andere woorden: hoe voorkom je dat het fantasierijke repetitieproces ontspoort, de voorstelling langdradig wordt en het publiek zit te gapen? Dat is de grote valkuil van een montagevoorstelling, zeker met kinderen in de hoofdrol. Met het recept in het levendige eerstehulpboek kan niet iedereen uit de voeten. Dat vraagt om meer basiskennis van het theater én om talent. Daar zou MAX. de ode aan de vrijheid even los moeten laten ten gunste van een steviger stramien. Zodat er na afloop ook applaus van het publiek klinkt.

'Eerste hulp bij theater', theaterboek van MAX. Prijs: 14,95 euro. Info: www.tgmax.nl

uitgelicht

Eerste hulp bij Theater